Ak ešte stále váhate, či investovať čas a finančné prostriedky do interných zamestnancov, alebo si radšej najmete externých špecialistov na informačné technológie, máme pre vás pripravené pokračovanie nášho seriálu: „In-house vs. Outsourcing v IT.
V úvodnom článku k seriálu sme si predstavili model, kedy zamestnávatelia hľadajú interných pracovníkov a najmä viaceré časové a finančné faktory, ktoré je pritom potrebné zohľadniť. V aktuálnom blogu si predstavíme model, v ktorom budú hrať hlavnú úlohu externí špecialisti a outsourcing.
Outsourcing
Základným cieľom outsourcingu je odovzdanie vnútropodnikových aktivít, ktoré primárne nesúvisia s hlavnou činnosťou danej organizácie do rúk externého subjektu. Outsourcing tak predstavuje strategický koncept, prostredníctvom ktorého daná spoločnosť využíva externé zdroje na vykonávanie niektorých činností, ktoré bývajú tradične vykonávané interne. Najímanie externých odborníkov na konkrétny segment reprezentuje novodobý trend, ku ktorému sa v súčasnosti prikláňa čoraz väčší počet spoločností. Prečo to tak je, si priblížime v nasledujúcich riadkoch.
Benefity
V praxi často dochádza k situáciám, kedy firmy realizujú projekty s konkrétnym cieľom a potrebujú tak väčší počet pracovníkov alebo špecialistov len na obmedzené obdobie. V takomto prípade je ideálnym riešením outsourcing externých špecialistov, ktorí sú odborníkmi na danú problematiku. Pre týchto ľudí zároveň nie je potrebné vytvárať špeciálne pracovné podmienky, vynakladať finančné prostriedky na mzdy a ostatné zamestnanecké nároky. Objednávateľ zaplatí len za dodané služby a realizované úkony v zmysle dohodnutého kontraktuálneho rámca. Na prvý pohľad sa môže zdať, že takéto riešenie môže byť drahšie, po prepočítaní všetkých relevantných nákladov však väčšina organizácií napokon zistí, že z dlhodobého hľadiska je tento model pre nich efektívnejším riešením.
Nový trend
Mnohé spoločnosti už zároveň objavili výhody outsourcingového modelu a začali ho využívať aj na iné účely, ako len pri časovo obmedzených projektoch. Jednou z oblastí, kde je markantný tento vývoj, sú aj informačné technológie. Dôvodom je skutočnosť, že vývoj v tomto sektore napreduje dynamickým tempom a je tak potrebné neustále sledovať nové trendy. Spoločnosti, ktoré si tento fakt uvedomujú, sa prikláňajú k prenájmu týchto odborníkov, ktorí im zabezpečujú komplexný servis 24 hodín v týždni. Títo špecialisti sú už vyškolení, majú k dispozícii vlastný sofvér a hardvér a ovládajú príslušné postupy v oblasti riadenia projektov, monitoringu a prevádzky. Vo väčšine prípadov nevyžadujú ani vytvorenie pracovného miesta v priestoroch danej organizácie.
Na záver pár slov o hybride
Väčšina špecializovaných subjektov sa dokáže prispôsobiť požiadavkám svojich zákazníkov. V praxi niekedy nastane aj taká situácia, kedy sa daná organizácia rozhodne, že nebude budovať interné oddelenie, ale využije prítomnosť externého špecialistu priamo vo svojich priestoroch. V iných prípadoch zase spolupracuje časť interných pracovníkov s externými špecialistami, čím spoločne vytvárajú určitý zmiešaný tím. Tento model je potom akýmsi hybridom medzi vytvorením interného oddelenia a úplným outsourcingom. O tom, aké môže mať výhody, si viac povieme v poslednej časti nášho seriálu.